Tänkte att jag skulle försöka berätta hur det gick till när min lilla Emilia ALEXANDRA kom till världen!

Fredag 7/3 kl:11.30 - Efter att först ha försovit mig så jag fick skynda mig lite lagom bra är vi på återkontroll hos min barnmorska i Kävlinge för att jag gången innan haft lite högt blodtryck samt haft lite äggvita i urinen.

Barnmorskan konstaterar ganska snabbt att blodtrycket fortfarande är för högt och att jag fortfarande har äggvita i urinen. Hon kan också konstatera att mitt SF-mått sjunkit från 34 till 32. Med allt detta i åtanke bestämmer hon sig för att vi ska åka in till förlossningen i Lund för att göra en kontroll av både mig och lillan.

kl: 12:45 - Anländer på förlossningen i Lund. Det görs ett CTG på lillan och mitt blodtryck och äggvita kollas igen. Blodtrycket har blivit sämre sen det togs i Kävlinge. Via CTGn kan man också konstatera att jag har regelbundna sammandragningar ca var 7 min. Dessa gör dock inte ont.

Lite senare får jag träffa läkaren som kollar blodtrycket på mig. Hon gör också ett ultraljud på lillan och kan konstatera att hon verkar har minskat i förväntad födelsevikt. Från 3500g till ca 3000g. Hon kontrollerar också om jag har öppnat mig något, lika förvånade blir vi båda två när hon konstaterar att jag redan är öppen 3cm och väldigt mogen. Efter detta ta blodprov på mig för att bland annat kontrollera mina lever värden.

Får reda på att det kommer ta ca 1h till dem fått svaren. Så passar på att gå och äta lite under tiden.

När jag kommer tillbaka efter maten får jag träffa läkaren igen som konstaterat att mina levervärden också är lite dåliga. Så med tanke på att jag har flera antydningar om havandeskapsförgiftning har man bestämt sig för att det bästa är att sätta igång mig! Redan nästa morgon! Och tills dess ska jag vara inlagd på 44an - BB avdelningen.

HALLÅ! Jag! Inlagd! Igångsatt! Hade ju ingenting med mig! Så det blev några snabba samtal för att sedan vid 19.30 bli förd upp till 44an. Kvällen gick åt till att tänka och försöka samla sig inför morgondagen.


Lördag 8/3 kl: 06:00 - Vaknar! Fått ca 6h sömn i vart fall. Blodtrycket kollas.

Kl: 06:30 - Ställer mig i duschen för att sedan försöka få i mig lite frukost.

Kl: 07:00 - 44an ringer ner till förlossningen och kollar om dem har plats för mig. Svaret är JA!

Kl: 07:45 - Går ner till förlossningen. Får träffa barnmorskan Ingrid. Helt underbar människa! Ringer mamma som genast försöker ta sig in till mig för att vara med under förlossningen.

Kl: 08:30 - Barnmorskan konstaterar att jag är 4 cm öppen nu och tar samtidigt hål på hinnorna. Genast börjar jag få värkar. Mamma kommer någonstans här med!

Efter detta har jag dålig koll på tiden ;) Men värkarna fortsätter och jag öppnar mig mer och mer. Vid ca 10 kommer undersköterskan med som blivit extra inkallad då någon som skulle jobbat saknades. Vid någon tidpunkt senare sätter barnmorskan 3 akupunkturnålar i huvudet på mig. Gjorde mig mycket lugnare och kunde fokusera bättre.

När smärtorna började bli lite starkare så började jag med lustgasen. Den gjorde det lättare att andas ordentligt med tyckte jag. När jag sedan blev fullt öppen och krystvärkarna började dra igång jobbade jag och barnmorskan ihop. Hon guidade mig jätte mycket allt för att skydda mig och min kropp allt vi kunde.

Kl: 13:54 Mitt lilla underverk föds! Världens konstigaste känsla när hon plötsligt låg där på magen! Klibbig som bara den men heeeelt sjukt UNDERBAR! Efter kom moderkakan som var hel och fin. Sedan kunde barnmorskan konstatera att jag inte brustit någonting alls!

Alexandra - 3260g - 50cm

Efter att ha fikat och så fick vi åka upp till 44an igen. Här låg vi till söndagen då vi blev flyttade till patienthotellet då mitt blodtryck och så hade blivit mycket bättre.

Under söndagen var sedan Farmor och Farfar, Mormor med mina syskon, Morfar och hans nya fästmö samt min kompis Rasmus på besök och beundrade lillan :)

Under tisdagen åkte vi sedan hem! Ska försöka uppdatera med mera sen när jag orkar och hinner! ;)

1 Comment:

  1. Anonym said...
    Tack för en intressant förlossningshistoria. Lite snopet att behöva åka in så där helt plötsligt. ;)
    Lycka till!

Post a Comment





Copyright GeckoandFly and Blogcrowds and Pauline and Blixman